in

גרוב רב-תרבותי בניז'ר

במוזיקה של "טל נשיונל" אפשר למצוא מאפיינים רבים של מדינות מערב אפריקה. ערב התרבויות הזה יוצר מוזיקה מרקידה, מגוונת ושמחה, שאפשר להתחבר אליה גם ללא הבנת המילים

אולי זה נשמע כמו שם הבמה של נציגנו הבא לאירוויזיון אבל זה ממש לא זה. למעשה, אין מדובר בישות אחת. "Tal National" הוא הרכב של שישה זמרים, חמישה פרקשניסטים, שלושה גיטריסטים ועוד שניים על בס וקלידים. סך הכול שישה-עשר מוזיקאים ניז'רים, המשלבים בין רוק'נרול ומוזיקה מערב-אפריקאית שורשית שנשמעת כמו הדבר הכי חגיגי ושמח ששמעתי בזמן האחרון.

מנהיג ההרכב טל נשיונל הוא חמדאל איסופו מואמין (כינוי: אלמדיה), שופט ביום, מורה למוזיקה ודרמה בצהריים ומוזיקאי משתולל על הבמה בערב. המוזיקה שלהם כל כך שמחה שכדאי להתעכב על הנקודה הזאת: בשני האלבומים הבינלאומיים שיצאו להרכב עד היום, Kaani  ב-2013 ו-Zoy Zoy ב-2014, לא תוכלו למצוא אפילו שיר "עצוב" אחד. גם אם נושא השיר כאוב, המילים תמיד יהיו עטופות במנה מספקת של מקצב מקפיץ ושירה עליזה כך שכמעט לא תשימו לב לזה אלא פשוט תשמחו ותיסחפו עם המוזיקה.

הפער הזה בין המלל והלחן יוצר פערים מעניינים של אי-הבנה. אנחנו לא יודעים מה נושא השיר (בשונה ממוזיקה מערב-אפריקאית, שגם בה שרים לעיתים בשפות שאינן אירופיות), אבל לזה לא בהכרח פוגם בהנאה. מטיבי חקר יתעמקו בשיר או באמן, ואולם רובם המכריע של המאזינים פשוט יתמסרו בהנאה לצלילים שהם שומעים. משהו מהמסרים שטל נשיונל מעבירים במוזיקה עובר בכל מקרה, באופן לא מילולי.

חוץ מלהרבות שמחה בעולם דרך המוזיקה, טל נשיונל מפיצים את ההיסטוריה המקומית של ארצם בעצם הרכב הלהקה. ניז'ר יושבת על צומת דרכים מערב-אפריקאית של לא מעט תרבויות שעליהן הרחבנו בבלוג. היא גובלת במאלי ובניגריה, ובעבר הייתה קולוניה צרפתית עם אוכלוסייה מגוונת – כל אחת נושאת איתה מטען היסטורי-תרבותי אדיר ושונה משאר הקבוצות באוכלוסייה. את כל ערב התרבויות הזה רוקחת טל נשיונל.

אוכלוסיית ניז'ר כוללת בין היתר את הטווארגים, נוודים ממוצא ברברי שמערב הסהרה הוא ביתם, וניז'ר היא אחת מארבע המדינות שבהן הם מרוכזים. הם הפלח המוכר והידוע ביותר מבין הקבוצות השונות מבחינה מוזיקלית, בזכות אמנים תוצרת ניז'ר כמו בומבינו (Bombino), ואחרים כמו טינאריוון, טאמיקרט, ועוד. היא כוללת גם את בני ההאוסה (Hausa או Hauswa), אחת מהקבוצות האתניות הגדולות ביותר באפריקה בכלל ובניז'ר בפרט, ויש מי שמייחסים לקבוצה זו חשיבות עצומה בהתפשטות האיסלאם במערב אפריקה. קבוצה נוספת היא הפולאנים (Fula), בעלת תרבות נוודית דומה לזו של הטווארגים ופילוסופיית חיים שלמה שעניינה שלווה ושליטה עצמית, סבלנות וכבוד לזולת וכן עבודה קשה. אחרונים חביבים את הסונגאהים (Songhai), שמקורם באימפריית הסונגהאים של מערב אפריקה במאה ה-15. נציגיה הבכירים של קבוצה זו הם עלי פארקה טורה, וכן הצמד אמאדו ומרים ומורי קנטה. בטל נשיונל יש נציגות למוזיקאים מכל אחת מתרבויות אלה של ניז'ר.

כמו הרקע התרבותי השונה של חברי ההרכב, כך גם הסגנון המוזיקלי של טל נשיונל. הגיטרות מזכירות רוק טווארגי, אבל השירה והמקצבים נודדים אל המסורת המורית של זמרות כמו נורה מינט סימאלי. זמרות הלהקה, לצד החזרתיות במקצב, בכלל מכוונות לאזור האפרוביט של ניגריה ולאב הקדמון שלו – מוזיקת ההיי-לייף. עם כל המגוון הזה נראה שטל נשיונל מייצג בכבוד את עקרון הרב-תרבותיות והאת היסטוריה העשירה של ניז'ר, ואולי של מערב אפריקה בכלל.

המטען התרבותי העשיר והמגוון הזה הפך את הלהקה למיינסטרים לכל דבר ועניין בארצם. הם אמנם פרצו דרך לזירה הבינלאומית לפני שנתיים, עם אלבום בכורה מצוין (Kaani, 2013) אולם זה קרה אחרי עשור של הופעות ואלבומים מקומיים. ההופעות שלהם מתארכות לפעמים עד כדי חמש שעות, וכדי להתמודד עם אורך ההופעה גדל מספר החברים בלהקה והם מופיעים ברוטציה. ההצלחה הייתה כה גדולה, עד ששירים חדשים של הלהקה "נגנבו" על ידי הרכבים אחרים בניז'ר.

טכנאי הסאונד ג'יימי קארטר, לא הנשיא, היה מי שנתן ללהקה את הדחיפה הדרושה להצלחה בינלאומית בשנת 2008. החידוש המעניין שקארטר הביא ללהקה הוא הקלטות בתנאי שטח עם כלים מאובקים, שילוב אנלוגי ולא מלוטש שיוצר דברים נהדרים. הוא גם האחראי לכך שהאלבום האחרון של הלהקה (Zoy Zoy, 2015) היה מעט יותר אגרסיבי ומהיר לעומת האלבום הקודם. האנרגיות המטורפות והבלתי-נלאות (האלבום כולל קטעים של עד שמונה דקות) כבר נכחו באלבום הקודם, אולם לאלבום החדש נוספו ממדים פרוגרסיביים ופסיכדליים. הגיטרות מהפנטות יותר, הריפים מורכבים יותר, ושילוב התרבויות שמחבר את ניז'ר ומערב אפריקה כולה יוצר פסיפס מורכב וחלק יותר.

"קולות מאפריקה" שמחים להציג את פסיפס התרבויות של ניז'ר עם המיקסטייפ של להקת "טל נשיונל":

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

BKO Quintet: איחוד מוזיקלי ממאלי בדרך לישראל

לחימה ונגינה: שורשיה של המוזיקה הטוארגית